Nyt tulee taas paljon tekstiä ja kuvia, pitäkää hatusta kiinni ja hypätkä kyytiin!!! Tässä meinaan kestää kauan kun luette tekstin ja katsotte kaikki kuvat..

Tehtiin koko perheen voimin neljän päivän reissu Donegaliin. Hotelli oli pienessä kalastajakylässä nimeltään Killybegs ja tottaha toki siellä haisi kalalta, varsinkin kun parina aamuna tehtiin kävelyretki satamaan..
Lähtö oli torstaina aamulla, eli sitten kun Billy oli valmis (mikä tarkoittaa puoli tuntia sen jälkeen, kun olisi pitänyt lähteä). Vajaan neljän tunnin ajomatkan jälkeen päästiin Killybegsiin ja kirjauduttiin sisään Bay View Hoteliin. Meillä oli kaks huonetta ja mä menin Aoifen ja Dannyn kans samaan huoneeseen, missä oli parisänky ja kaks pikkusänkyä. Mä sain tottakai parisängyn, koska oon aikuinen ja tarvin enemmän tilaa.
Me tehtiin iltapäivällä retki rannikolle ja pysähdyttiin Glencolumbkillessä muutamalle tuopilliselle. Ajettiin suoraan sinne, koska perjantaina oli tarkoitus mennä sit oikein kunnolla maisemakierrokselle ja pysähtyä matkalla ottaan kuvia. Torstaina tehtiin vaan pieni tutkimusmatka siihen mitä on tulossa.. Philippa on teinittyttönä viettänyt muutaman kesän samoissa maisemissa ja ne on aikaisemmin käynyt Billyn kanssa lomareissulla Donegalin lähistöllä, joten ne tiesi mihin kannattaa mennä ja mihin ei.

1042283.jpg  1042289.jpg

1042262.jpg  1042274.jpg
Biddy´s Crossroad Bar jossa Charlie halusi maistaa Guinnessin vaahtoa! Tästä se alkaa, matka oluen kittaajaksi! =)

Oli aika jännää ajaa pimeällä mutkaista ja huonoa tietä aivan kallion reunalla ja sitten vielä Philippa kertoi, että pari vuotta sitten jostain lähistöltä oltiin löydetty tyhjiä autoja, joista oli viety kaikki tavarat, mutta matkustajia ei näkynyt missään eikä niitä ole vieläkään löydetty. Mitäköhän niillekin on oikeasti tapahtunut??

Perjantaina tehtiin retki Slieve Leaguen vuoristomaisemaan ja kiivettiin vähän matkaa ylös, mutta lasten kanssa ei voinut mennä ihan huipulle asti. Harmi, sieltä olisi ollut vieläkin upeammat maisemat.

Slieve League
1042349.jpg  1042352.jpg

Sen jälkeen ajettiin kohti Ardaraa, missä pidettiin lounastauko. Sen jälkeen lähdettiin ajamaan kohti hotellia ja matkan varrella nähtiin taas lisää upeita maisemia. Meidän piti mennä katsomaan jotain todella hienoa rantaa, mutta Danny alkoi heitellä hiekkaa ympäriinsä eikä totellut kun käskettiin lopettamaan. Philippa lähti viemään sitä takaisin autolle ja Billy suuttui koko tapahtumasta niin paljon, että päätti lähteä takaisin Dubliniin. Matka hotellille oli hiljainen ja meidän piti mennä Philippan kanssa pakkaamaan tavarat, että päästään lähtemään niin nopeasti kuin mahdollista. Philippa sanoi, että se yrittää saada Billyn pään kääntymään, mutta Aoife sen sitten kuitenkin teki. Se on todella viisas vaikka onkin vasta 9 ja niin me sitten saatiin jäädä vielä Killybegsiin.

Illalla mentiin viereiseen hotelliin taas kerran tuopilliselle ja pubipäivälliselle eli chicken sandwishille. Koko perhe on ollut viikon verran kipeänä ja Charlie lapsista eniten. Se äksyili ja huusi koko reissun ajan eikä syönyt kunnolla. Muutaman ranskalaisen ja sipsin jälkeen Philippa oli lähdössä viemään sitä nukkumaan, kunnes Charlie oksensi lattialle kahteen kertaan. Siinä sitten tarjoilijoille huudeltiin, et tulisko joku siivoamaan sotkut, ettei muuta asiakkaat kaikkoa hajun takia. Joku harjoittelijatyttö tuli sitten mopin kanssa siihen heilumaan ja Billy päätti lähteä viemään Charlien nukkumaan. Me mentiin sitten muu porukka oman hotellin baariin istuskelemaan. Philippa "palkkasi" Aoifen lastenvahdiksi kun Billy halusi juoda kanssa muutaman oluen. Lapset meni sitten kaikki Philippan ja Billyn huoneeseen ja mä sain toisen huoneen kokonaan itselleni!! Jippii!! Ekana yönä Danny ei millään meinannut mennä nukkumaan ja meni hermot siihen totaalisesti. Kesti melkein kaksi tuntia saada se hiljaiseksi ja kun itse olin tosi väsynyt niin se oikein tahallaan ärsytti vielä lisää.. Eipä ollut sitä huolta enää kahtena yönä..

Lauantaina sitten lähdettiin ajamaan kohti Dungloe:ta. Pysähdyttiin yhteen hotelliin, missä Taaffen perhe on muutamaan kertaan yöpynyt ja käveltiin rannalla vaikka kuinka kauan. Istuskeltiin myös hotellin baarissa ja bongasin ylähyllyltä rivin Finlandia vodka pulloja!! Innosta soikeena piti ottaa kuva, mutta en kehdannut mennä tiskin eteen kun siellä oli pari muutakin lapsiperhettä. Kun oikein tarkkaan katsoo niin kyllä tuon etiketin tunnistaa kuka tahansa suomalainen!!
Sieltä jatkettiin vielä matkaa ja käytiin Bloody Forelandissa asti eli melkein Irlannin pohjoisimmassa kolkassa. Philippa ja Billy oli joskus miettinyt, että ostaisi sieltä loma-asunnon, mutta sitten päättivät muuttaa Dublinissa isompaan taloon, eikä ollut varaa loma-asuntoon enää. Harmi, sillä tuolla mä haluaisin olla kaikki mahdolliset lomat ja kävellä vuorilla, rannalla ja ihastella pieniä söpöjä taloja!

Maisema rannalta ja hotelli
1042392.jpg  1042454.jpg

Bloody Foreland
1042394.jpg  1042399.jpg

Takaisintulomatkalla pysähdyttiin Enyan isän omistamassa pubissa ihan vaan sen takia että voi sanoa käyneensä siellä. Sisustus ei ollut mitenkään erikoinen ja oli muutenkin kylmän tuntuinen paikka. Me ei siellä kuitenkaan ehditty olla kauaa, kun lapset meni pihalle ja Billy lähti viemään Charlieta myös hetkeksi leikkiin.. Muutaman minuutin päästä Ciara tulee sanomaan mulle ja Philippalle, että Billy on jo autossa ja auto käynnissä, nyt siis lähdetään takaisin hotellille. Lapset oli kuulemma juossut parkkipaikalla ympäriinsä ja se oli ollut kamalaa Billyn mielestä. Siellä ei edes ollut kuin muutama auto ja liikenne keskellä ei mitään oli olematon. Sit vaan nopeesti juoma kurkusta alas ja vessan kautta autoon. Oli taas mukava paluumatka hotellille. Philippa sanoi lapsille, että menee kaikki niiden huoneeseen, että mä saan olla rauhassa kun näki varmaan et otti vähän päähän kun jouduttiin lähteen niin vauhdilla sieltä enkä edes ehtinyt ottaa yhtään kuvaa, paitsi ulkoa kun vasta mentiin sinne..
Illalla sitten lähdettiin kaikki pubiin. Muut meni edeltä tekeen pienen kävelyretken satamaan ja mä laitoin itseni sillä välin siihen kuntoon, että kehtaa mennä ihmisten ilmoille. Koko päivän kun oli vaellellut tuulessa ja hiukset iha sekaisin ja naama sen näköinen että pelästyi kun katsoin peilistä! =)
Löysin muut hotellin vieressä olevasta pubista, jossa join ennätysvauhtia tuopillisen Guinnessia. Sen jälkeen lähdettiin molemmat Philippan kanssa laittaan lapsia nukkuun ja sen jälkeen mentiin hotellin baariin. Billy tuli myös sinne ja tutustuttiin vanhempaan pariskuntaan, jotka asuu samassa kylässä kuin Philippan vanhemmat. Meillä oli oikein hauska ilta ja juotavaa meni todella paljon, eikä mun edes tarvinnut maksaa!!! Puolenyön aikaan Philippa ja minä vaihdettiin toiseen pubiin missä soitti paikallinen irkkubändi nimeltään Celtic Ramblers. Baaritiskillä pari miestä alkoi jutella meille ja ne oli myös Dublinista tullut lomalle. Musiikki oli aivan loistavaa ja tunnelma katossa. Philippa haki Billyn ja sen pariskunnan kanssa sinne ja istuttiin siellä loppuun asti. Bändi soitti viimeisenä Irlannin kansallislaulun ja se on kuulemma yleistä siellä. Enhän mä sitä heti tunnistanut, mut sit rupesin kuunteleen et kuulostaa atutulta ja siinä vaiheessa Billy jo ehti tökätä kylkeen ja sanoo et pitää nousta ylös.. Viereisessä pöydässä varmaan ihmiset ihmetteli et mikähän turisti toikin oikein on!!
Menin sit siinä hieman maisteissa jutteleen bändin pojille kun ne oli lopettanut ja kysyin et olisko ne mahdollisesti tulossa Dubliniin joskus keikalle!! Sit yks niistä kysyi et asunko mä siellä ja vastasin tietysti et kyllä, mut et oon vasta kolme kuukautta (perjantaina tulee muuten 15 viikkoa täyteen) ja sit se sano et luuli et oon irkku kun mulla on sellanen aksentti. Wohou!! Eipä oo kukaan aikasemmin sanonut et kuulostan irlantilaiselta, varsinkaan kukaan irlantilainen.. Philippa on vaan kehunut mun englantia et ymmärrän tosi hyvin, kun edelliset au pairit on ollut ihan tumpeloita eikä edes osannut puhua kahta sanaa enempää...
Kun päästiin hotellille takaisin niin mun teki jostain syystä kiinalaista ruokaa ihan hirveästi, mutta en sit viitsinyt lähteä enää yksin harhaileen pimeään ja etsiin kiinalaista paikkaa. En edes ollut varma että onko siellä kiinalaista missään. Sit vaan piti tehdä teetä ja vettä paljon!! Päässä pyöri vielä kun menin nukkumaan ja mietin et onko aamulla krapula, mut ei onneks ollut. Hirveä nälkä vaan ja flunssan takia pää räjähtämispisteessä ja painetta poskipäissä. Luulis kyllä että sen määrän jälkeen mitä join niin olisin ollut sängyssä koko seuraavan päivän.. Pitkästä aikaa join vodkaa ja karpalomehua ja sit vielä appelsiinimehun kanssa kaks viimestä kun ei ollut karpalomehua tässä vikassa pubissa.

Viimeisenä, mutta todellakin tärkeimpänä kerron sääntöjä kuinka saunassa toimitaan. Hotellissa oli yksi uima-allas, höyryhuone eli turkkilainen sauna, poreallas ja normaali sauna. Noh, tässä tulee ensin kuva saunan ulkopuolella olevasta kyltistä, harmi kun en pystynyt sisältä saunasta ottaan kuvaa kun vahti olis nähnyt mut ja siellä ei saanut kuvata ollenkaan..

Eli saunaan ei saa mennä alle 16-vuotiaat ollenkaan, eikä raskaana olevat naiset myöskään. Heti ruoan jälkeen ei saa mennä saunaan. Vauvaöljyä ei saa olla iholla kun menee saunaan. Saunassa ei saa olla kauempaa kuin 10-15 minuuttia jne...

Sisällä oli sitten ohjeet kuinka sisällä "käyttäydytään". Löylyä ei saa heittää, koska kiuas toimii sähköllä ja siihen ei saa laittaa vettä ollenkaan. Saunan tarkoitus on kuiva lämmittää, joten senkään takia vettä ei saa heittää kiukaalle, ettei saunaan tule vesihöyryä ja näin ollen sauna ei ole enää kuiva.
Naureskelin itsekseni kun luki oikein isoilla kirjaimilla että "There is NO NEED TO ADD water to the stove!!!" eli ei siis missään nimessä saa heittää vettä kiukaalle.. =)
Lämpötila oli varmaan 50asteessa ja vaikka kuinka kauan istuin lauteilla niin ei vaan tullut yhtään hiki ja tuli turhautunut olo istua koko kopissa. Ja varmasti istuin kauemmin kuin sallitun 15 minuuttia!! hah hah Siitä saitte säännöillenne todisteen, että voi siellä pidempäänkin viettää aikaa ja ihan terveenä ja normaalina tulin ulos.

Tällainen reissu oli meidän perheellä. Toista kertaa en kyllä lähde kuin max. kahden päivän lomalle perheen kanssa. Seuraavaksi varmaan mennään Philippan vanhemmille Pohjois-Irlantiin, ennen joulua olisi tarkoitus jos vaan ehtii kun mulla tuppaa oleen viikonloput aika täynnä. Tänä viikonloppuna oon Dublinissa lauantaiaamusta sunnuntai-iltaan, ens viikonloppuna voisin olla perjantaista sunnuntaihin kun koko viikonloppu on täynnä couch surfingin juttuja, seuraava viikonloppu onkin vielä ihan avoin, mutta sitten marras-joulukuun vaihteessa äiti, Anna ja Mikko tulee tänne ja kierretään Dublinia niin paljon kuin vaan ehditään!!!