Tein taas kerran pienen reissun, mutta tällä kertaa Elinan kanssa ja Irlannin eteläosaan. Kohteena oli maan toiseksi suurin kaupunki Cork.

Bussimatka kesti melkein 5 tuntia, mutta onneks oli ilta ja pystyttiin vähän torkahtelemaan matkan aikana, ettei tarvinnut katsella maisemia koko aikaa.
Päästiin perille vasta vähän ennen puolta yötä ja torstai-illan tuoppi jäi ottamatta. Bussin piti olla jo 23 aikaan Corkissa, mutta niin kuin aina, jotain tapahtuu matkan varrella ja tuloaika viivästyy.
Me yövyttiin yhden suomalaisen pojan luona, joka ollaan nähty Halloween bileissä Dublinissa, eli puolituttu siis jo, ettei menty kenenkään vieraan ihmisen kotiin niin kuin Limerickissä. Larin piti lähteä töihin perjantaiaamuna, joten me kierreltiin Elinan kanssa kaksin Corkia ympäri jä käytiin mm. Voimuseossa ja vankilassa.
Voimuseo oli todella pieni paikka eikä siellä ollut voita!!! Ensin meille näytettiin video Kerrygold-nimisestä voibrandista, sen jälkeen kierrettiin museo ympäri, missä oli vanhanaikaisia työkaluja millä voita on joskus tehty ja paljon kirjoitusta voin historiasta. Toisaalta mielenkiintoinen ja harvinainen museokäynti, mutta en suosittele kuitenkaan sitä ykkösvaihtoehtona jos joskus eksyy Corkiin.

1509328.jpg  1509344.jpg

Toinen kohde missä käytiin oli Cork City Gaol eli entinen vankila, joka on lopettanut toimintansa 1900-luvun alussa. Se oli aika mielenkiintoinen paikka eikä paljon maksanut sisään. Meille annettiin korvalappustereot (siis oikein kunnon vanhanaikaiset kasettisoittimet) ja ensin mun kuulokkeista tuli vaan "pikkuorava"puhetta ja Elina ei taas aluksi kuullut mitään.. Kun me oltiin ehditty vaihtaan soittimet, niin joku nainen tuli sanoon et kierroksen loppuvaiheessa sen kone ei toiminut..
Kaiken tämän häslingin jälkeen saatiin kierros kunnialla tehtyä ja oli mieleenkiintoista nähdä kuinka vangit on joskus siellä elänyt ja ketä siellä on ollut. Muutama selli oli auki, niissä oli vahanukkeja ja kerrottiin ketä nämä henkilöt on ollut ja mistä syystä joutunut vankilaan.

Vankilakäynnin jälkeen suunnattiin tie kohti Fitzgerald Parkia ja jotain ilmaista museota. Puisto oli aika pieni, museossa oli mielenkiintoinen kuvanäyttely, mutta muuten ei mitenkään houkutteleva paikka.

Ennen puistoon menoa käytiin syömässä pubilounas ja mä tilasin keiton ja leipää. Eiköhän sitten leivän kanssa tullut oikein kulhollinen voita ja meinasin ensin etten laita sitä ollenkaan kun Voimuseon videossa sitä lapioitiin kilokaupalla ja näytti aika ällöttävältä. Urheana tyttönä kuitenkin laitoin vähäsen voita, kun muuten leipä olisi ollut liian kuivaa.

Iltapäivällä kun Lari pääsi töistä, mentiin sen luokse ja syötiin korvapuusteja, mitä mä olin vääntänyt keskiviikkoiltana hiki hatussa. Tein niin ison taikinan, ettei mahtunut yleiskoneeseen ja jouduin käsin veivaamaan sitä. Oli kuitenkin vaivan väärti ja kaikki kehu pullia. Gerry maistoi niitä heti uunituoreena ja sano monta kertaa, että onpa nää hyviä. Tuli niin koti mieleen vaikka ei ihan äidin tekemiltä pullilta maistunutkaan!! Kardemummakin oli kokonaisina jyvinä ja niitä piti morttelilla murskata ja siihen meni myös oma aikansa eikä loppujen lopuksi tullut tarpeeksi. Noh, jos niitä kehuttiin ja Gerry söi kaikki pullat mitä jätin kotiin ja kysy vielä ohjetta niin ne taisi olla ihan hyviä. Maire vaan ei tykännyt kun Gerry kehui niitä. Luulee varmaan, että mä valtaan vielä koko keittiön!!! Täytyy joku viikonloppu pitää suomiteema ja tehdä vain suomalaista ruokaa ennen kuin muutan takaisin, mikä tapahtuu vajaan kahden kuukauden päästä! Lennot on jo varattu kesäkuun 2.päivälle!!! :)

Mutta nyt takaisin Corkiin. Pullakahvien jälkeen käytiin katsomassa Corkin yliopiston aluetta, koska Larin kämppäkaveri sanoi että se on hieno ja vain sen takia haluaisi opiskelemaan sinne. Oikeassa Sarah olikin, vanhat hienot rakennukset ja uudet rakennukset oli yhdistelty taitavasti eikä meinattu millään lähteä pois alueelta kun vaan ihailtiin sitä. Melkein voisin myös hakea sinne opiskelemaan vain rakennusten ja tyylikkään piha-alueen takia!

Illalla lähdettiin Larin ja Elinan kanssa katsomaan Corkin yöelämää. Me kun ei tiedetty ollenkaan mihin mennä, niin Lari kuskasi meitä paikasta toiseen. Muutaman tunnin yöunien jälkeen oli herätys klo 10.30 ja aika lähteä kohti bussipysäkkiä. Lyhyt vierailu oli päätöksissä, mutta ennen sitä vielä pieni kierros keskustassa, joka oli todella viihtyisä. Aamupala syötiin näytävästi bussissa ja patongin väliin ei laitettu muuta kuin kinkkua. Voi jäi tällä kertaa laittamatta, mutta ei sitä olisi tarvinnutkaan!! Sen verran näytti video ällöttävältä, että voinkäyttö on muutenkin vähentynyt huomattavasti ja hyvä niin.